***de 9 Mexico 2 Ocean David Yesterday***
"Work active at 10m, 20m, 30m, 40m, 80m & also 2m band..all band worked at FM, SSB & PSK31 also CW modes..hpe can see u down the log & highly appreciated to work with me at the band"
"I'm worked seriously at 10m, 20m & 40m on my HF mobile station right now, please do not hesitate to answer if u hear my call, i'm always calling CQ DX during mobile"

Wednesday, November 11, 2009

Kenangan kedua...cw 2009-2

Bermulalah kisah aku mendalami ilmu cw..masih segar dalam ingatan aku, yg mana aku mendengar irama cw hari-hari..aku jadikan disiplin yg mane aku buat 15min pagi, 15min ptg & 15min mlm..tiap2 hari mp3 player bergayut kt telinga..demi mempelajari ilmu cw..aku sanggup buat ape saja..selama seminggu aku mendengar & mendengar sehinggalah masuk mggu ke-2, aku dh bleh mula copy sedikit2..masa tu zak & nzi hntr aku dh bleh copy skit2..ade kalanya tertinggal gak..aku tetap dengar & dengar morse..mp3 player tetap bergayut ditelinga dgn kelajuan 20wpm..yg aku dengar adalah huruf AAAAABBBBBCCCCC-ZZZZZ, nombor 111112222233333-00000 dan juga 'punctuation' ??????/////....,,,,, etc..hari2 dengar tanpa mengenal erti jemu..masuk mggu ke-3, aku dh bleh copy setiap kerekter yg dihantar tp ade rongak2 gak..tatkala ini aku dh mula cari set hf, sbb zak & nzi dh lama ade..aku pon mencari dan akhirnye dpt gak set hf ft-857d, disitu lah aku mula mengenali hf..buat pertama kalinya aku berjumpa dgn zak adalah pada mlm puasa..di umah daniel (9w2dal), aku order 10m yagi monoband utk set hf aku..sejak daripada iu kami mengulangkaji kelas cw di hf (28.050) dgn cw mode..xbape lama lepas tu aku mencari keyer, almaklum la..xkan nk copy jer..bila nk mula menghantar plak..aku pon membeli straight ket (mfj-557)..rasa seronok bila dh bleh hantar..masuk mggu ke-4, byk perubahan dpt dirasakan dalam penerimaan morse..aku dh mula bleh copy hampir 90-95% kerekter yg dihantar oleh zak atau nzi..mggu ke-5, adalah masa aku mencari tok guru yg betul2, lalu kami bertemu Pak Tanggo (9m2np)..semasa belajar byk cara g baru dpt dipelajari, antaranya cara memegang keyer dgn betul, cara nk maintain speed antara kerekter..beliau mengajar kami dgn penuh dedikasi, cara paling best adalah menghantar morse tanpa memikir morse..beliau memberikan teks dan meminta kami menghantar tanpa memikir morse..pada awalnya agak kekok tp atas dorongan beliau..kami dpt menguasi dlm masa 15min..

No comments:

Post a Comment